“Nederland is een fascinerend land. Aan de ene kant zijn we heel liberaal en kun je alles zeggen en doen. Maar aan de andere kant mag je niet aan de dominante Nederlandse waarden komen, zoals Zwarte Piet en Sinterklaas. Wat ook opvallend is: 54 procent van de mensen in de grote steden heeft een etnische achtergrond, maar hoe hoger je in de top van het bedrijfsleven komt, hoe witter en mannelijker het is. Dat kan anders. Wij zijn een kosmopolitisch, internationaal en divers land. Werkend Nederland moet op alle niveaus een afspiegeling zijn van de samenleving.
Global People werft en selecteert multiculturele kandidaten op junior, medior en senior niveau in het bedrijfsleven. We organiseren daarnaast al vijftien jaar de Global People Award voor de beste multiculturele ondernemer en manager van het jaar. En we organiseren events waar werkgevers en kandidaten met elkaar in contact kunnen komen. Bij al onze events zie ik de kracht van de diverse samenleving, voel ik de trots dat we allemaal, ongeacht onze afkomst, Nederlander zijn.
Dat is de boodschap die we mee willen geven: kijk op een andere manier naar recruitment. Zie de multiculturele vijver als een andere vijver dan waar je normaal uit vist en ontdek talent dat je anders niet zou zien. Ga voor een inclusieve recruitmentstrategie, gericht op mensen van elke cultuur, etniciteit en geaardheid. Ik zie nog te veel bedrijven die zeggen diversiteit belangrijk te vinden maar die er niet naar handelen. Stelt jezelf tot doel assertief een inclusieve organisatie na te streven, maak daarvoor doelstellingen én leg er budget voor vast.”